Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

stage_image

Media

Technologische uitmuntendheid in bandenontwikkeling: Continental viert zijn 150ste verjaardag

06/09/2021
  • Mijlpalen zijn onder meer de respectieve eerste band met loopvlak, afneembare velg, eerste band zonder binnenband, winterband of tractorband
  • Naast premiumbanden biedt Continental vandaag ook intelligente, digitale bandenoplossingen en -diensten
  • Uiterlijk in 2050 zullen alle Continental-banden gemaakt zijn van 100% duurzame materialen en zal de supply chain volledig klimaatneutraal zijn


Hannover, Duitsland, september 2021. Op 8 oktober 2021 viert Continental zijn 150ste bedrijfsverjaardag. Sinds de oprichting in Hannover in 1871, heeft Continental baanbrekende technologieën en diensten ontwikkeld voor duurzame en verbonden mobiliteit van mensen en hun goederen. Vanuit een kleine fabriek in Hannover heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een van de wereldspelers in de auto-industrie, die nu actief is in 58 landen en markten. Continental is de oudste onafhankelijke en tevens één van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. In de afgelopen 150 jaar heeft het bedrijf met zijn pioniersgeest en innovatiekracht de normen in de bandenindustrie bepaald. Keer op keer waren het de ingenieurs van Continental die er met hun baanbrekende uitvindingen voor zorgden dat banden veiliger, efficiënter en duurzamer werden.  Mijlpalen in de ontwikkeling van Continental's banden zijn onder meer de eerste profielband, de eerste band met een afneembare velg, het patent voor 's werelds eerste band zonder binnenband en, met zijn "all-terrain" model, de eerste specifieke winterband. Ook de eerste tractorband kwam van Continental. Later kwam de eerste band met geoptimaliseerde rolweerstand en de eerste productieband met een loopvlak gemaakt van paardenbloemrubber. Continental is ook een van de pioniers op het gebied van digitalisering. Al in 1999 toonde de bandenfabrikant aan dat de gegevens die nodig zijn voor geavanceerde rijhulpsystemen nog nauwkeuriger en sneller kunnen worden bepaald als de band als gegevensbron wordt gebruikt. Dit was de geboorte van de intelligente band. Intussen verbindt Continental zijn banden en hun sensoren met de cloud en biedt het zijn klanten volledig nieuwe, slimme en digitale bandenoplossingen en -diensten aan.

1_Continental_PP_Christian_Koetz

Christian Kötz, hoofd van de business area Tires en lid van de raad van bestuur van Continental: "Onze technologische uitmuntendheid zorgt al 150 jaar voor veiligheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Daar zijn we trots op."

"Banden zijn onze passie. Onze technologische uitmuntendheid zorgt al 150 jaar voor veiligheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Daar zijn we trots op”, zei Christian Kötz, hoofd van de business area Tires en lid van de raad van bestuur van Continental. Hij voegde eraan toe: "Veel van de huidige technologiestandaarden in banden komen van Continental. Telkens weer verleggen we de grenzen van wat mogelijk is. Ons doel is om onze volledige productportfolio uiterlijk in 2050 uitsluitend uit duurzame materialen te produceren op een klimaatneutrale manier."

De roots van Continental gaan terug tot de begindagen van de oprichting. Op 8 oktober 1871 werd de "Continental-Caoutchouc- & Gutta-Percha-Compagnie" opgericht. Het productengamma omvatte aanvankelijk een verscheidenheid aan rubberproducten, zoals speelgoedballen, rubbermatten, rolbekledingen, met rubber beklede stoffen of ballonnen en massieve banden voor rijtuigen en fietsen. Toen de fiets in 1892 zijn wereldwijde carrière begon met vrijloop en terugtraprem, was Continental de eerste Duitse onderneming die luchtbanden voor fietsen produceerde en zo werd "pneumatica" al snel een begrip. Korte tijd later, in 1898, begon men ook met de productie van luchtbanden voor auto's. De eerste luchtbanden waren nog zonder loopvlak en hadden naar huidige maatstaven relatief beperkte rij-eigenschappen, vooral op natte of winterse wegen. Alle bandenfabrikanten zochten naar oplossingen voor de glijgevoeligheid van hun producten - totdat Continental in 1904 's werelds eerste autoband met een loopvlak presenteerde.

2_Continental_PP_Detachable_Rim_1908

Veiligheid en comfort waren reeds aan het begin van de 20e eeuw drijfveren van technologische uitmuntendheid - in 1908 ontwikkelde Continental de afneembare velg en werd het monteren van wielen en banden veel eenvoudiger.

Industrialisering en mobiliteitsbehoeften als aanzet tot innovatie

De overwinning van de individuele mobiliteit en de voortschrijdende industrialisatie vroegen om bandenproducten voor steeds nieuwe toepassingsgebieden. Naast veiligheid kwam ook het thema comfort steeds meer in de belangstelling. In 1908 baarden de ingenieurs van Continental wereldwijd opzien met de uitvinding van de afneembare velg, die de montage van wielen en banden veel eenvoudiger maakte. Ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan bracht Continental als eerste Duitse bedrijf grote banden voor bedrijfsvoertuigen op de markt. In 1928 werden voor het eerst banden voor landbouwtractoren en trekkers geproduceerd. De T2 landbouwtrekkerband was de eerste landbouwband in Europa. In de industriële sector veroorzaakte Continental een revolutie in het segment van de massieve banden, die worden gebruikt op vorkheftrucks, luchthavenvoertuigen en andere industriële toepassingen voor zwaar gebruik. Het grote succes van de ContiSuperElastic massief rubberen band, die in 1932 werd geïntroduceerd, leidde tot de afkorting voor deze categorie die vandaag de dag gebruikelijk is in de industrie: CSE.


Een andere mijlpaal in de industriële geschiedenis van de 20ste eeuw is de eerste band van synthetisch rubber, die in 1936 uit de fabriekshal van Continental rolde. Onder invloed van de schaarste-economie tijdens de oorlogsjaren startte de bandenfabrikant de eerste onderzoeksreeks om rubber te winnen uit Russische paardenbloemen. Een project dat in 2011 weer werd opgepakt en sindsdien met succes wordt voortgezet. De fietsband "Urban Taraxagum" is de eerste band van Continental die in serie wordt geproduceerd met rubber uit paardenbloemen.


In 1943 diende Continental een patentaanvraag in voor een band zonder binnenband. Een uitvinding die de rolweerstand van banden aanzienlijk verbeterde en een algemeen technologisch principe werd in de naoorlogse periode en dat vandaag nog steeds is. Continental maakte voor het eerst bijzonder veilig rijden in de winter mogelijk in 1934 met het "all-terrain" model, de eerste specifieke band ontworpen voor sneeuw en dus de eerste winterband. In 1953 stak Continental de besneeuwde St. Gotthardpas in Zwitserland over met haar M+S banden (modder en sneeuw) onder notarieel toezicht, waarmee ze de eerste winterbandentest in de geschiedenis tot een goed einde bracht.

Intensieve tests maken veiligheid mogelijk - in stadsverkeer of bij het rijden onder extreme omstandigheden.


Voordat een nieuwe band van Continental op de markt komt, moet hij met succes een groot aantal tests doorstaan, of het nu gaat om technische innovaties in de sector personenauto's, vrachtwagens of speciale banden. In totaal leggen nieuwe bandenmodellen elk jaar 25 miljoen testkilometers af voordat de productie daadwerkelijk van start gaat. De enorme inspanning is gerechtvaardigd. Want het is de basis voor de productkwaliteit van de bandenfabrikant uit Hannover, voor alle toepassingen - ook onder extreme omstandigheden. In 2003 werd Continental met de ContiSportContact Vmax de enige leverancier van een productieband met een toegelaten maximumsnelheid tot 360 km/u. In 2007 was de ContiSportContact Vmax de eerste band die in het Guinness Book of Records werd opgenomen en was hij de eerste keuze voor talrijke recordbrekende races van bekende tuners.


Voor het testen van banden en alle denkbare omstandigheden beschikt het bedrijf over ultramoderne testfaciliteiten voor banden over de hele wereld. De Contidrom bij Hannover, het "prototype" en de referentie van alle Continental bandentestcentra, werd in 1967 geopend. Reeds in 1968 reed de eerste elektronisch gestuurde auto zonder bestuurder op het circuit van de Contidrom, tot grote verbazing van de pers en het publiek. Continental heeft deze technologie verder ontwikkeld en gebruikt ze nu in haar testcentrum in Uvalde, Texas, USA, om haar banden aan uithoudingstests te onderwerpen.


In 2012 werd de Automated Indoor Braking Analyser (AIBA) officieel geopend op de Contidrom-testlocatie. Deze faciliteit, de enige in zijn soort ter wereld, maakt het mogelijk de remprestaties van banden op verschillende wegdekken het hele jaar door te testen, ongeacht het weer en volledig automatisch met onbemande voertuigen. In de toekomst zullen daar ook banden worden getest in een nieuw type dynamische rijsimulator.


Op die manier zullen ook professionele testpiloten realistische rijscenario's virtueel uitvoeren. Omdat elke testcyclus in de rijsimulator wordt afgewerkt in plaats van op de echte weg, hoeven er minder testbanden te worden geproduceerd. Deze investering in de nieuwe testtechnologie draagt dus ook bij tot de grote inspanningen van Continental op het vlak van duurzaamheid.

4_Continental_PP_Dynamic_Driving_Simulator

Dynamische rijsimulator: De levensgrote cabine draagt bij aan de meeslepende rij-ervaring, waardoor testrijders kunnen reageren zoals ze in een echt voertuig zouden doen.

Het bewustzijn van hulpbronnen als een vroege motor voor technologische uitmuntendheid

Continental zet zich al sinds het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw in voor meer duurzaamheid in de banden- en auto-industrie. De gevolgen van de oliecrisis in 1973 vormden de aanzet tot een onderzoeksproject om banden te ontwikkelen met een geoptimaliseerde rolweerstand. De inzichten die in dit project werden opgedaan, leidden uiteindelijk tot de presentatie van een tot dan toe ongekend product in 1993. Voor het eerst combineerde een band, de ContiEcoContact, milieuvoordelen en economische aspecten met uitstekende rij- en veiligheidseigenschappen. Sindsdien staat Continental voor de grote uitdagingen van het omgaan met eindige grondstoffen en de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen. Sinds vele jaren is duurzaam en verantwoord management een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie van Continental. De inspanningen zijn hier geconcentreerd rond de strategische thema's klimaatactie, lage-emissie mobiliteit, de circulaire economie en duurzame toeleveringsketens, en omvatten zo alle fasen van de waardeketen. Al in 1903 werd in Seelze bij Hannover een vestiging opgericht voor de verwerking en recyclage van rubberschroot. In 2013 opende Continental haar unieke ContiLifeCycle-fabriek in Hannover - Stöcken. Met zijn geïntegreerde aanpak van loopvlakver-
nieuwing voor vrachtwagen- en busbanden en een speciaal ontwikkelde rubberrecyclinginstallatie op industriële schaal, is het een pionier in de industrie.

Om de banden van de toekomst nog energie-efficiënter en milieuvriendelijker te maken wat betreft productie, gebruik en recycleerbaarheid, investeert het bedrijf systematisch in onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe technologieën, alternatieve materialen en milieuvriendelijke productieprocessen. Zo is de bandenfabrikant van plan om tegen 2050 geleidelijk over te schakelen op 100% duurzaam geproduceerde materialen in zijn bandenproducten.


3_Continental_PP_Urban_Taraxagum

De "Urban Taraxagum" fietsband is de eerste band van Continental die in serie wordt geproduceerd met natuurlijk rubber uit de paardenbloemplant.

Sensortechnologie en digitalisering maken innovatieve oplossingen en diensten mogelijk.

Continental is ook een van de pioniers als het gaat om de digitalisering van banden. Al in 1999 toonde de bandenfabrikant aan dat de gegevens die nodig zijn voor geavanceerde rijhulpsystemen nog nauwkeuriger en sneller konden worden bepaald door de band als gegevensbron te gebruiken.

Dat was de geboorte van de intelligente band. Sindsdien is Continental doorgegaan met de digitalisering van banden, waardoor volledig nieuwe diensten voor wagenpark- en eindklanten mogelijk werden. Sinds 2010 heeft Continental alle diensten voor wagenparkklanten gebundeld onder de paraplu van het merk Conti360° Fleet Services. Van de aanbeveling en perfecte selectie van de juiste banden over correcte montage en snelle hulp bij een lekke band tot constante inspectie en uitgebreide bandenrapporten voor al hun voertuigen, de wagenparkbeheerders krijgen een uiterst professionele allround bandenservice.

Het bedrijf gaat door met het uitbreiden van het ecosysteem van slimme, digitale oplossingen voor Continental's premium banden dat intussen is gecreëerd. Als een van 's werelds grootste leveranciers van elektronica, sensorsystemen en software in de mobiliteitsindustrie, heeft Continental hier een beslissend concurrentievoordeel. Het vermogen van Continental om de band te laten communiceren met andere veiligheidsgerelateerde componenten als centraal element in het voertuigsysteem leidde bijvoorbeeld tot een baanbrekend project aan het begin van het millennium: de 30-meter auto. De coördinatie van alle systemen die bij de remwerking betrokken zijn, resulteerde in een voertuig dat al na 30 meter tot stilstand kwam bij voluit remmen bij 100 km/u. Op dat moment bedroeg de gemiddelde remweg nog tussen 36 en 40 meter. Dit kwam overeen met een verkorting van de remafstand tot 25%.

Vandaag maakt Continental gebruik van de rechtstreekse verbinding van haar banden en sensoren met de cloud om volledig nieuwe bedrijfsmodellen aan te bieden. Gevoed door een groot aantal datapunten kunnen de wagenparkklanten van Continental op elk moment de staat van hun banden controleren met behulp van algoritmen die intern zijn ontwikkeld. Dit betekent dat bandenonderhoud kan worden uitgevoerd op basis van hun behoeften, niet als een preventieve maatregel, en dus veel efficiënter. Vlootbeheerders profiteren zo van een minimale uitvaltijd door herstellingen, meer veiligheid, lagere totale kosten door een grotere energie-efficiëntie, en een algemeen efficiëntere werking. In 2020 heeft Continental nieuwe normen gesteld met de presentatie van zijn succesvolle proefproject voor een aanzienlijk nauwkeurige controle van de profieldiepte met behulp van algoritmen en voertuigtelemetriegegevens.

In de toekomst zal Continental blijven staan voor innovatieve uitmuntendheid in bandentechnologie met haar premium portfolio in de segmenten personenauto's, vrachtwagens en speciale banden. In haar nieuwe strategieprogramma dat in 2020 werd voorgesteld, beschrijft Continental haar weg naar het nieuwe decennium. De focus van het strategieprogramma Vision 2030 is de consequente klantgerichtheid van de organisatie en alle bedrijfsactiviteiten. Daarnaast wil de bandensector winstgevend blijven groeien en zich onderscheiden van haar concurrenten in een snel veranderende marktomgeving op het gebied van duurzaamheid en digitale oplossingen. 

Contact
Patricia Esparza Alonso

PR & Product Manager

Hermeslaan 1B
1831 Diegem