Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

stage_image

Media

Een formidabele tandem: Continental stelt de WinterContact TS 870 en de WinterContact TS 870 P voor.

03/05/2021
  • Innovatiever: verbeterde Cool Chili rubbersamenstelling en nieuw profielontwerp.
  • Veiliger: uitstekende prestaties in de winter en uitstekende eigenschappen bij nat weer.
  • Duurzamer: minder rolweerstand en aanzienlijk hogere kilometerrendement.

Hannover, 03 mei 2021. Gezien de verschuiving in de prestatieparameters van moderne autobanden in de afgelopen jaren, zou men kunnen denken dat er weinig ruimte is voor verdere verbeteringen. De WinterContact TS 870 en WinterContact TS 870 P van Continental bewijzen echter het tegendeel: er is nog wel degelijk ruimte voor een verdere vooruitgang in de bandentechnologie.

Continental_PP_Wintercontact_TS870_1


De WinterContact TS 870 − voor middelgrote auto's.

De opvolger van de befaamde WinterContact TS 860, die door de vakpers werd geprezen, treedt in zijn voetsporen door uitmuntende prestaties in de winter te combineren met uitstekende eigenschappen bij nat weer, en tegelijk overtuigende ecologische argumenten aan te dragen, zoals een verdere vermindering van de rolweerstand en een toename van het aantal afgelegde kilometers. De WinterContact TS 870 is een volledig nieuw product, van nul ontwikkeld wat betreft constructie, loopvlakontwerp en samenstelling. Het resultaat is een profiel dat in een directe vergelijking een 3% kortere remweg op ijs en een 5% betere handling op sneeuw biedt.

De nieuwe WinterContact TS 870 zorgt ook voor verbeteringen op het vlak van grip op sneeuw, eigenschappen bij nat weer en handling op droog wegdek. Gezien de tegenstrijdige doelstellingen waarmee ontwikkelingsingenieurs regelmatig worden geconfronteerd in termen van veiligheidsgerelateerde eigenschappen versus milieuprestaties, is de vooruitgang die op beide gebieden is geboekt, indrukwekkend: een toename van 10% afgelegde kilometers met een verlaging van 2% in rolweerstand.

Daardoor biedt deze nieuwkomer de uitzonderlijk evenwichtige prestaties in alle disciplines die eindgebruikers altijd al hebben verwacht van Continental's winterbanden. De nieuwe in elkaar grijpende 3D lamellen zorgen voor een betere grip op de sneeuw, doordat ze onder de best mogelijke hoek in de sneeuw grijpen. Naarmate de profielblokken dieper in de sneeuw graven, kunnen ze doeltreffender inwerken op de sneeuw en extra grip bieden. 

Extra veiligheid wordt geboden door diepe lamellen, die evenwijdig met de diagonale groeven zijn aangebracht. Deze lamellen hebben een groot aantal randen, waardoor dynamische krachten efficiënter kunnen worden overgebracht en een goede grip op rechte stukken en in bochten wordt verkregen op besneeuwde wegen.

Continental_PP_Wintercontact_TS870_3 Kopie


Voor de ontwikkelaars is een van de voordelen van dit ontwerp dat het hen in staat stelde nog grotere sneeuwzakken in het loopvlak te creëren. Deze zakken vullen zich met sneeuw en zorgen voor nog meer grip. Eenvoudig gezegd wordt de beste grip op sneeuw niet bereikt door de adhesie tussen het contactvlak en de besneeuwde weg, maar door de adhesie tussen de sneeuw en de sneeuw. De sneeuw komt in de groeven van het loopvlak waar het wordt samengeperst. Daarna interageert deze samengeperste sneeuw in de banden met de sneeuw op de weg. Hoe meer de profielgroeven de samengeperste sneeuw vasthouden, hoe beter de grip. Dit is waar Continental de SnowCurve+ technologie gebruikt. Banden met deze technologie hebben een speciale groefwandstructuur die de samengeperste sneeuw op meer dan 1.000 punten in het loopvlak vastgrijpt. Dit resulteert in een betere grip en een betere overbrenging van de remkrachten, vooral in bochten.

Om de remafstand op gladde winterwegen verder te verkorten, heeft Continental het aantal profielblokken in het contactvlak van de WinterContact TS 870 met 10% verhoogd. De randen en lamellen van deze blokken werken als ruitenwissers, waardoor smeltwater snel wordt afgevoerd en een goede grip op een beijzeld wegdek wordt verzekerd.

Continental_PP_Wintercontact_TS870_2 Kopie


De WinterContact TS 870 is voorzien van het V-vormige loopvlakprofiel, reeds overgenomen door heel wat andere bandenfabrikanten. Een opvallende vernieuwing is echter dat de belangrijkste V-vormige groeven overgaan in een golvende middengroef die rondom de band loopt, waardoor de nieuwe winterspecialist van Continental er heel anders uitziet dan de meeste van zijn concurrenten. Maar dat is niet alles. Dankzij de combinatie van Hydro Grooves en de centrale groef, hebben de ontwikkelaars een nog snellere waterverplaatsing bereikt bij het rijden in de regen. Dit biedt nog betere bescherming tegen aquaplaning en verbetert de remprestaties op natte wegen nog verder. Een andere factor die bijdraagt aan een kortere remweg is de nieuwe rubbersamenstelling van het loopvlak die, net als op het vorige model, Cool Chili wordt genoemd. Met zijn speciale harsmengsel zorgt hij voor betere grip en een kortere remweg op nat wegdek.

Het geheim van de verbeterde milieu-eigenschappen van de band ligt hoofdzakelijk in de polymeercompound. De geoptimaliseerde dichtheid van de verbindingen maakt een grotere flexibiliteit mogelijk, waardoor de kwaliteit van het contact tussen de band en de weg wordt verbeterd. Dit vermindert slijtage en verhoogt de levensduur van de band. Tegelijkertijd verlaagt de Cool Chili-compound de rolweerstand, wat op zijn beurt het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot verlaagt.

De WinterContact TS 870 werd ontwikkeld voor modellen zoals de VW up!, VW Golf en Citroën C4. Ook duurdere modellen, waaronder de BMW 1-serie en 3-serie, zullen tijdens het koude seizoen veilig kunnen rijden met deze nieuwe winterband van Continental. Het productassortiment omvat initieel 19 maten voor 14- tot 17-inch duimsvelgen met hoogte-breedteverhoudingen van 45 tot 65 en in breedtes van 175 tot 225 millimeter - sommige met een velgbeschermingsrib en/of XL-markering die een hoger draagvermogen aangeven. Volgend jaar zal Continental nog eens 45 maten aan zijn gamma toevoegen. Deze banden zijn goedgekeurd voor snelheden tot 240 km/u.

wintercontact 870P


The WinterContact TS 870 P voor middelgrote auto's en SUV's.

Continental zal geleidelijk de WinterContact TS 870 P introduceren als opvolger van de TS 850 P. Net als bij zijn "kleine broer" gebruikt Continental een verbeterde Cool Chili rubbersamenstelling en Hydro Grooves voor de WinterContact TS 870 P. Om bestuurders die bredere banden monteren meer veiligheid te bieden, hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om af te stappen van het conventionele V-vormige loopvlak. In de plaats daarvan heeft Continental bij de WinterContact TS 870 P gekozen voor een stijvere constructie met vier grote omtrekgroeven tussen de rijen profielblokken. Deze innovatieve loopvlakstructuur, die sterk verschilt van die van zijn voorganger, biedt grote voordelen, vooral op nat wegdek. Het spoelt water zeer snel weg van het contactvlak, wat resulteert in een betere wegligging, een kortere remweg en een doeltreffende bescherming tegen aquaplaning.

In vergelijking met zijn voorganger hebben de ontwikkelaars de remprestaties op nat wegdek met 4% en de waterafstotende eigenschappen met 8% verbeterd, zonder op andere vlakken aan prestaties in te boeten. Speciale vermelding verdienen de 5% betere remprestaties op ijs, de 6% betere wegligging op droog wegdek en de 6% betere wegligging op sneeuw.

De nieuwe winterband van Continental heeft ook overtuigende ecologische eigenschappen: tegenover een verlaging van de rolweerstand met 2% staat een kilometrageverhoging van 16%.

Continental_PP_Wintercontact_TS870P


Het productassortiment omvat initieel 53 maten voor personenauto's en SUV's voor velgen van 16 tot 21 inch duimsvelgen met hoogte-breedteverhoudingen van 35 tot 65 en in breedten van 205 tot 255 millimeter - vele met een velgrand en/of XL-markering die een hoger draagvermogen aangeeft - en met goedkeuringen voor snelheden tot 270 km/u. De WinterContact TS 870 P is daarom de ideale oplossing voor de montage van nieuwe banden op sedans, SUV's en sportwagens zoals de Audi TT. De stijve constructie van de band maakt hem ook een uitstekende keuze voor zwaardere modellen met elektrische aandrijving.

Continental was oorspronkelijk van plan om deze twee nieuwe winterbanden afzonderlijk te lanceren. De lancering van de WinterContact TS 870 was aangekondigd voor vorig jaar, maar werd uitgesteld tot 2021 als gevolg van de COVID-19 pandemie.

Contact
Patricia Esparza Alonso

PR & Product Manager

Hermeslaan 1B
1831 Diegem