Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

stage_image1_lg

Bedrijf

Banden voor de toekomst

Go Green: “Wij ontwikkelen duurzaamheid”

Resourcebehoud en brandstofbesparing zijn hoofddoelen bij de ontwikkeling van een band

Continental Benelux is één van de stichtende leden van de vzw Rectyre, de afvalbeheersorganisatie voor afvalbanden die op 9 februari 1998 werd opgericht door de bandenfabrikanten en invoerders samen met een aantal groeperingen vertegenwoordigd binnen Federauto.



Sponsoring

Recytyre moet ervoor te zorgen dat

  • alle banden die vrijkomen op de Belgische vervangingsmarkt, worden ingezameld.
  • de doelstelling wordt nageleefd om minstens 25% van de banden op de Belgische vervangingsmarkt van een nieuw loopvlak te voorzien, rekening houdend met een gemiddelde slijtage van 10%.
  • een recyclagepercentage van 20% op de Belgische vervangingsmarkt te bereiken, rekening houdend met een gemiddelde slijtage van 10% in verhouding tot het gewicht van een nieuwe band.
  • de overige banden nuttig worden toegepast door o.a. verbranding met energie recuperatie.

Vor meer informatie kan u steeds terecht op de website van Recytyre.

sponsoring_02-Image

Rubber van paardenbloemen en de “plantage naast de bandenfabriek”

Een project dat als concrete toepassing van Continental’s duurzaamheidsbeleid heel wat aandacht kreeg, is dat van de "paardenbloemband", die werd ontwikkeld in samenwerking met het Fraunhofer Instituut voor Moleculaire Biologie en Toegepaste Ecologie, IME. Het doel bestaat erin natuurlijk latex onttrokken aan de wortels van paardenbloemen te gebruiken als commercieel verantwoord vervangmiddel voor natuurlijk rubber gewonnen uit regenwoudplantages. De paardenbloemen kunnen zelfs gekweekt worden op land dat ongeschikt is voor voedingsgewassen, zodat het creëren van “plantages naast de bandenfabrieken" in Centraal-Europa zowel ecologisch als economisch zinvol is. De korte transportafstand vertaalt zich in een veel lagere CO2-uitstoot, terwijl de monocultuur van rubberbomen in regenwoudgebieden kan worden teruggedrongen en de bandenfabrikant zich in zekere mate kan wapenen tegen de sterk schommelende prijzen op de wereldrubbermarkt. In de wetenschap dat 10 tot 30% van het rubber in een autoband afkomstig is van de rubberboom (Hevea brasiliensis), spraken de voordelen al snel voor zich.


sponsoring_03-Image

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website geven. Klik hier voor meer informatie of om uw cookie-instellingen te wijzigen.